GOOD LUCK & ALL THE BEST
---------------SAMA-SAMA JANA PENDAPATAN---------
Blog membuat perabot ini merupakan titik permulaan ke arah profesionalisme Guru Cemerlang....Blog ini bertujuan memberi pendedahan kepada saya sendiri untuk maju ke arah dunia pendidikan yang lebih moden dan global. Ia akan dapat membantu saya berhubung dengan rakan-rakan sejawat di seluruh Malaysia. Blog ini juga mampu memberi pengajaran dan pembelajaran kepada semua murid yang mengambil bidang membuat perabot sama ada di sekolah saya sendiri mahu pun di seluruh Malaysia.
Bil | Bahan | Kuantiti | Harga (RM) |
1 | Engsel muka tumpu 50 mm panjang | 2 keping | 2.00 |
2 | Papan lapis 6 mm X 450 mm X 600 mm | 1 keping | 5.00 |
3 | Kayu meranti 20 mm X 120 mm X 1140 mm | 1 keping | 5.00 |
4 | Kayu meranti 15 mm X 120 mm X 1140 mm | 1 keping | 10.00 |
5 | Kayu meranti 20 mm X 200 mm X 600 mm | 2 keping | 1.00 |
6 | Skru Philip kepala benam G6 X 12 mm | 12 keping | 2.00 |
Bahagian C
Bahagian C mengandungi 2 soalan yang memperuntukkan jumlah markah 20. Bahagian C adalah bahagian yang sukar kerana murid memerlukan idea sendiri untuk menjawab bahagian ini ditambah dengan sedikit pengalaman di dalam bengkel dan pembuatan folio rekabentuk.
Soalan 1
Soalan 1 adalah mengenai rekabentuk perabot menggunakan idea sendiri mengikut kehendak soalan. Contoh: membina rak serbaguna yang sesuai ditempatkan di ruang tamu. Murid-murid boleh menggunakan idea sendiri untuk menghasilkan perabot ini. Murid-murid perlu melukis dengan kemas dan dalam isometrik.
Soalan 2
Soalan 2 adalah mengenai pemasaran di dalam keusahawanan. Contoh; cadangkan tindakan untuk mengatasi masalah kemerosotan perniagaan berpunca dari strategi pemasaran yang tidak berkesan.
Contoh Jawapan
Bagi mengatasi masalah kemerosotan perniagaan berpunca dari strategi pemasaran yang tidak berkesan, kita perlu melihat unsur-unsur pemasaran itu sendiri;
Unsur Pemasaran
a. Keluaran - menentukan jenis keluaran yang dapat diterima oleh Pengguna meliputi rekabentuk, warna, pembungkusan, jenama, jaminan pengeluar dan kualiti.
b. Harga - menentukan harga yang berpatutan
c. Agihan - menentukan saluran agihan yang sesuai bagi keluarannya supaya sampai kepada pengguna akhir
d. Promosi - mengadakan strategi untuk mempromosikan barangan keluarannya seperti
a) pengiklanan - melalui media massa dan akhbar
b) jualan langsung - promosi terus dari rumah ke rumah
c) promosi jualan - melibatkan demonstrasi
d) publisiti - penyampaian maklumat dlm bentuk berita atau buat brochur
Bahagian B
Bahagian B mengandungi 3 soalan berjumlah 30 markah. Setiap soalan memberi markah 10. Bahagian B adalah aplikasi dari kerja-kerja di dalam bengkel.
Soalan 1
Soalan 1 adalah mengenai pembinaan perabot selain dari modul tetapi masih sama langkah-langkah kerjanya. Contoh:- membina tempat duduk kerusi -huraikan jawapan berpandukan langkah-langkah di bawah;
a) meyediakan bahan dan alatan
b) membina tempat duduk
c) memasang tempat duduk
Soalan 2
Soalan 2 mengenai baikpulih perabot iaitu modul 9 dalam modul pentaksiran. Terangkan langkah-langkah membaik pulih perabot; (huraikan berpandukan langkah-langkah di bawah;)
a) menyediakan bahan dan alatan
b) memeriksa bahagian yang rosak
c) membina bahagian yang rosak
d) memasang
e) membuat kemasan
Soalan 3
Soalan 3 mengenai kos pengeluaran di dalam pembuatan perabot - modul 10 (keusahawanan)
Kos Pengeluaran = kos bahan + kos upah + kos sampingan
Keuntungan seunit = Harga jualan seunit - kos pengeluaran seunit
a) membenam kepala paku
b) menyumbat tepung penyumbat
c) melelas dengan kertas las
d) membuang habuk
e) menyapu syelek selari ira kayu
f) melelas dengan kertas las halus selepas lapisan pertama kering
g) membuang habuk
h) menyapu syelek sehingga berkilat
Tarikh: 5 November 2010
Masa: 7.30 pg - 9.30 pg
Tempat: Taman Transformasi, SMK Pantai
Peserta: Murid-murid Tingkatan 3
Program ini bertujuan untuk penghijauan bumi....semua berjalan dengan lancar dengan kerjasama murid-murid tingkatan 3, guru-guru yang terlibat serta kerjasama Kelab Pelancongan sekolah.
1. Membuat perabot mengikut lukisan projek
2. Melakar dan mentafsir lukisan projek
3. Mengenal pasti dan menyediakan bahan kerja perabot
4. Menggunakan dan menyenggara alatan dan mesin kerja perabot
5. Membuat kerja kemasan
6. Mereka bentuk dan menghasilkan perabot rekaan sendiri serta membuat anggaran kos
7. Mengamalkan peraturan keselamatan dan etika kerja
8. Menyediakan rancangan perniagaan yang mudah dan berkomunikasi dengan berkesan.
Tarikh: 2 Nov 2010
Masa: 8.20 Pg - 10.20 Pg
Tempat: Bilik Mesyuarat