Waktu

Kalendar

Followers

Info

IP

Visitor

---------------SAMA-SAMA JANA PENDAPATAN---------




Blog membuat perabot ini merupakan titik permulaan ke arah profesionalisme Guru Cemerlang....Blog ini bertujuan memberi pendedahan kepada saya sendiri untuk maju ke arah dunia pendidikan yang lebih moden dan global. Ia akan dapat membantu saya berhubung dengan rakan-rakan sejawat di seluruh Malaysia. Blog ini juga mampu memberi pengajaran dan pembelajaran kepada semua murid yang mengambil bidang membuat perabot sama ada di sekolah saya sendiri mahu pun di seluruh Malaysia.

Ulangkaji MPV Membuat Perabot

Posted by Dean Mansor Wednesday, December 1, 2010

Bahagian C


Bahagian C mengandungi 2 soalan yang memperuntukkan jumlah markah 20. Bahagian C adalah bahagian yang sukar kerana murid memerlukan idea sendiri untuk menjawab bahagian ini ditambah dengan sedikit pengalaman di dalam bengkel dan pembuatan folio rekabentuk.

Soalan 1


Soalan 1 adalah mengenai rekabentuk perabot menggunakan idea sendiri mengikut kehendak soalan. Contoh: membina rak serbaguna yang sesuai ditempatkan di ruang tamu. Murid-murid boleh menggunakan idea sendiri untuk menghasilkan perabot ini. Murid-murid perlu melukis dengan kemas dan dalam isometrik.

Soalan 2


Soalan 2 adalah mengenai pemasaran di dalam keusahawanan. Contoh; cadangkan tindakan untuk mengatasi masalah kemerosotan perniagaan berpunca dari strategi pemasaran yang tidak berkesan.

Contoh Jawapan

Bagi mengatasi masalah kemerosotan perniagaan berpunca dari strategi pemasaran yang tidak berkesan, kita perlu melihat unsur-unsur pemasaran itu sendiri;

Unsur Pemasaran
a. Keluaran - menentukan jenis keluaran yang dapat diterima oleh Pengguna meliputi rekabentuk, warna, pembungkusan, jenama, jaminan pengeluar dan kualiti.

b. Harga - menentukan harga yang berpatutan

c. Agihan - menentukan saluran agihan yang sesuai bagi keluarannya supaya sampai kepada pengguna akhir

d. Promosi - mengadakan strategi untuk mempromosikan barangan keluarannya seperti
                    a) pengiklanan - melalui media massa dan akhbar
                    b) jualan langsung - promosi terus dari rumah ke rumah
                    c) promosi jualan - melibatkan demonstrasi
                    d) publisiti - penyampaian maklumat dlm bentuk berita atau buat brochur


SELAMAT MENJAWAB DAN SEMOGA CEMERLANG

0 comments

Post a Comment

Search This Blog

Waktu Solat

Chat

Recent Post

KLIK UNTUK JANA PENDAPATAN