Waktu

Kalendar

Followers

Info

IP

Visitor

---------------SAMA-SAMA JANA PENDAPATAN---------




Blog membuat perabot ini merupakan titik permulaan ke arah profesionalisme Guru Cemerlang....Blog ini bertujuan memberi pendedahan kepada saya sendiri untuk maju ke arah dunia pendidikan yang lebih moden dan global. Ia akan dapat membantu saya berhubung dengan rakan-rakan sejawat di seluruh Malaysia. Blog ini juga mampu memberi pengajaran dan pembelajaran kepada semua murid yang mengambil bidang membuat perabot sama ada di sekolah saya sendiri mahu pun di seluruh Malaysia.

Guru Pemimpin 360 Darjah

Posted by Dean Mansor Saturday, December 17, 2011

Prinsip LEAD UP 2:


Ringankan Beban Kerja Bos
Walaupun bos mungkin serba tahu, tetapi bagi serba boleh mungkin agak sukar, lebih-lebih lagi kerana banyaknya tugas yang perlu diurus dan diselesaikan. Sebagai seorang bawahan, sekiranya kita dapat meringankan beban kerja bos, kita tentu antara staf yang berjaya memenangi hati bos.

Prinsip LEAD UP 3:


Sanggup Melakukan Kerja yang Orang Lain Enggan Melakukannya
Ada orang berkira atau memilih tugas yang disukainya sahaja yang ingin dilakukannya. Ada juga yang tanpa segan silu menolak tugas yang tidak disukai atau yang sukar dilakukan. Orang yang berkira sebegini, sampai bilapun sukar memenangi hati bos.

Prinsip LEAD UP 4:


Jangan Urus Sahaja - Pimpin!
Petikan dari buku Maxwell dalam Pemimpin 360 Darjah edisi bahasa Melayu "Ada seseorang yang menyatakan, pengurus adalah golongan yang perlu melakukan tugas dengan betul dan tepat, sementara pemimpin adalah golongan yang perlu melakukan perkara yang betul. Maknanya, pemimpin bertanggungjawab memastikan perkara yang betul dilaksanakan supaya organisasi dapat terus berkembang maju....".

Prinsip LEAD UP 5:


Memupuk Hubungan yang Serasi
Maxwell ada menjelaskan dalam bukunya edisi bahasa Melayu, "Sebagai Pemimpin 360 Darjah, kita perlu berusaha berhubung dengan orang yang kita pimpin dan orang yang memimpin kita. Sekiranya kita mahu memimpin pegawai atasan, kita perlu mengambil tanggungjawab berhubung dengan ketua kita."

Prinsip LEAD UP 6:


Bersedia Setiap Kali Berdepan dengan Pemimpin
Kita perlu menghargai masa ketua, kerana itu kita perlu benar-benar bersedia setiap kali bertemu dengan mereka. Menurut Gibbons, "Salah satu cara terbaik menjimatkan masa adalah dengan berfikir dan merancang terlebih awal, berfikir selama lima minit sering menjimatkan masa berkerja selama sejam."

Prinsip LEAD UP 7:


Mengetahui bila Perlu Mendesak dan bila Perlu Mengalah
"Semasa bermesyuarat dengan bos, perhatikan cara kita menyampaikan pandangan. Adakah kita menyatakan dengan jelas, yang dapat disumbangkan kepada perkara yang dibincangkan? Ataupun adakah kita mengulang-ulangnya dengan harapan kita akan 'menang'?" Jelas Maxwell dalam bukunya edisi bahasa Melayu Pemimpin 360 Darjah.
"Orang tidak mahu bekerjasama sekiranya hanya mereka sahaja yang terpaksa menanggung risiko, tetapi kita tidak." - Maxwell.

Prinsip LEAD UP 8:


Menjadi Orang Harapan
Mereka yang menjadi orang harapan lazimnya mampu menyiapkan kerja dalam keadaan tertekan, dalam keadaan sumber yang sedikit, memberi hasil apabila beban menjadi lebih berat, memberi hasil semasa pemimpin tiada, dan memberi hasil pada masa yang terhad.

Prinsip LEAD UP 9:


Jadikan Diri Kita Hari Ini Lebih Baik dari Semalam

"Sesiapa yang dua harinya (semalam dan hari ini) sama sahaja, dia rugi. Sesiapa yang hari ini lebih teruk dari semalam, dia celaka (mal'un)." Abu Sulaiman ad-Darani.

"Kita tidak dapat mengubah di mana tempat kita bermula, tetapi kita dapat ubah arah tempat yang kita tuju." Napoleon Hill.

0 comments

Post a Comment

Search This Blog

Waktu Solat

Chat

Recent Post

KLIK UNTUK JANA PENDAPATAN