SAYA MENGAMALKAN AKHLAK REMAJA TERPUJI
(SMART)
1. PENGENALAN
1.1 Satu usaha yang berterusan untuk melahirkan pelajar berilmu, berdisiplin, berakhlak mulia, berketrampilan serta mempunyai personality yang berwawasan dan berdaya saing pada masa depan.
1.2 Mewujudkan kesedaran di kalangan pelajar tentang tanggungjawab mereka bersama untuk menyediakan diri sebagai warganegara yang berjaya pada masa depan.
1.3 Membentuk satu mekanisme untuk membina kekuatan diri pelajar bagi mempertingkatkan kualiti sahsiah, akademik, kerohanian, kepimpinan dank o kurikulum serta pemupukan nilai dan amalan murni melalui sistem penilaian yang berterusan.
2. MATLAMAT
2.1 Mengenalpasti pelakuan-pelakuan negative yang dilakukan oleh pelajar dan melanggar peraturan disiplin sekolah.
2.2 Mengenalpasti pelajar-pelajar yang perlu mengikuti program-program pemulihan disiplin dan sesi bimbingan dan kaunseling untuk memperbaiki kualiti disiplin pelajar.
2.3 Untuk menyediakan satu pelaporan amalan/tingkahlaku pelajar secara komprehansif kepada ibu bapa/penjaga yang meliputi aspek sahsiah, kerohanian, akademik, sukan, ko-kurikulum dan kepimpinan selari dengan kehendak Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
2.4 Usaha untuk mencegah pelajar melakukan pelakuan-pelakuan yang negative yang bertentangan dengan peraturan disiplin sekolah.
2.5 Untuk memberikan pengiktirafan dan motivasi kepada pelajar yang menunjukkan amalan serta kejayaan dalam aspek sahsiah, akademik, ko-kurikulum, sukan dan kepimpinan.
3. OBJEKTIF
3.1 Meningkatkan peratus lulus dalam PKS dan peperiksaan awam.
3.2 Meningkatkan peratus pelajar mendapat gred cemerlang dalam semua mata pelajaran dalam PKS dan peperiksaan awam.
3.3 Meningkatkan gred purata sekolah dalam PKS dan peperiksaan awam.
3.4 Mengurangkan peratus murid terlibat dalam salah laku disiplin kes berat, sederhana dan ringan.
3.5 Meningkatkan kehadiran murid ke sekolah.
3.6 Meningkatkan peratus murid terlibat dalam aktiviti sukan dank o-kurikulum peringkat sekolah, negeri, kebangsaan dan antarabangsa.
3.7 Meningkatkan peratus murid memperolehi kejayaan dalam aktiviti sukan dan ko-kurikulum peringkat negeri, kebangsaan dan antarabangsa.
3.8 Meningkatkan peratus murid memperolehi sekurang-kurangnya gred C dalam semua komponen ko-kurikulum dan sukan.
3.9 Meningkatkan peratus murid memperolehi gred A dalam semua komponen ko-kurikulum dan sukan.
3.10 Meningkatkan GPS sekolah dalam semua komponen ko-kurikulum dan sukan.
4. TEMA: AKHLAK DIJUNJUNG AKADEMIK DIJULANG
5. TEMPOH PERLAKSANAAN
Pelaksanaan sepanjang tahun mulai Januari hingga November 2011.
6. STRATEGIK PELAKSANAAN
6.1 Setiap pelajar akan diberi 100 point sebagai permulaan.
6.2 Setiap guru berhak menolak atau menambah point pelajar mengikut wajaran berdasarkan ketetapan pelakuan negatif atau positif.
• Penambahan atau penolakan point mesti disokong dengan saksi.
6.3 Berikut adalah senarai pelakuan positif pelajar (penambahan point) dan senarai pelakuan negatif pelajar (penolakan point).
7. Ganjaran
Bil. | Ganjaran |
1 | Hadiah Cabutan Mingguan |
2 | Baucer Bulanan |
3 | Kelas Terbaik Bulanan |
4 | Anugerah Khas Dwi Bulanan |
5 | Anugerah Khas Berprestij Tahunan |
6 | Paparan gambar pelajar penerima Anugerah Dwi Bulanan |
7 | Peluang terpilih Program Lawatan Pelajar |
8 | Penganugerahan Sijil Testimonid pelajar cemerlang |
8. Hukuman
Bil. | Hukuman | Markah |
1 | Bimbingan guru kelas (mentor) dan guru m/pelajaran | 90 markah |
2 | Dirujuk kepada kaunselor | 80 ke bawah |
3 | Dirujuk kepada PK HEM/Ikrar Akujanji semasa perhimpunan | 70 ke bawah |
4 | Panggilan Ibu bapa/surat amaran/program pemulihan/Membaca Ikrar Akujanji semasa perhimpunan | 60 ke bawah |
5 | Biasiswa ditahan/dibekukan/ditarik balik/tidak dibenarkan mewakili sekolah | 50 ke bawah |
6 | Gantung sekolah | 40 ke bawah |
7 | Buang sekolah | 30 ke bawah |
9. Petunjuk Kejayaan
10. Implikasi & Sumber Kewangan
Bil. | Petunjuk Kejayaan |
1 | Peratus lulus peperiksaan dalam PKS/peperiksaan awam meningkat |
2 | Peratus pelajar memperolehi gred cemerlang meningkat dalam PKS/Peperiksaan Awam |
3 | GPS dalam PKS/peperiksaan awam meningkat |
4 | Peratus kehadiran murid ke sekolah meningkat |
5 | Peratus murid terlibat kes salah laku disiplin berat, sederhana dan ringan menurun |
6 | Peratus murid memperolehi Gred C dalam komponen sukan dan ko-kurikulum meningkat |
7 | Peratus murid memperolehi Gred A dalam komponen sukan dan ko-kurikulum meningkat |
8 | Peratus murid terlibat dalam aktiviti sukan dan kokurikulum Peringkat sekolah, Negeri, Kebangsaan dan Antarabangsa meningkat. |
9 | Peratus murid memperolehi tiga tempat teratas dalam aktiviti sukan dan kokurikulum peringkat Negeri, Kebangsaan dan Antarabangsa meningkat. |
10 | Peratus murid memperolehi anugerah khas dalam aktiviti sukan dan kokurikulum peringkat negeri dan kebangsaan meningkat. |
11 | Peratus murid member sumbangan dan membuat kerja sukarela untuk menjayakan program sekolah meningkat. |
10. Implikasi & Sumber Kewangan
Bil. | Implikasi & Sumber Kewangan |
1 | 3 set komputer |
2 | Buku & pamplet |
3 | Cenderahati |
4 | Anugerah dan hadiah |
5 | Lagu Tema |
6 | Papan carta kelas |
7 | Lencana |
8 | Sudut promosi |
9 | Banner |
10 | Kad Rekod Pencapaian Pelajar |
11 | Kad Merit/Demerit Pelajar (Fail Hardcover) |
12 | Testimonial |
13 | Pendokumentasian |
0 comments